Branchedirektør i DI: Offentlig-privat samarbejde bør være modus operandi for sundhedsrådene
Private tilbud skal medtænkes, når driftsopgaver skal fordeles mellem kommuner og regioner, mener DI.
Indlægget blev bragt i Socialmonitor den 11. november 2025.
Med sundhedsreformen rykker sundhedsvæsnet endnu tættere på danskerne. Det er et vigtigt og positivt skridt, som Dansk Industri (DI) på alle måder bakker op om. Alt fra det nære sundhedsvæsen til de nye sundhedsråd vil bane vejen for investeringer i forebyggelse, hjemmebehandling og sammenhæng på tværs af sektorer.
Netop nu forhandles der om, hvordan driftsopgaver skal fordeles mellem kommuner og regioner. Blandt andet foreslås det, at de specialiserede opgaver på genoptræningsområdet bliver flyttet fra kommunerne til regionerne. Processen er helt afgørende, og netop derfor skal der ruskes op i den politiske debat: Private tilbud skal medtænkes.
Der er mange kommuner, der allerede samarbejder med private leverandører om genoptræning, og som kan bekræfte, at det både kan styrke kvaliteten og reducere ventetiden for borgerne. Hvis forhandlingerne alene fokuserer på at flytte opgaver fra én offentlig myndighed til en anden, uden at inddrage den eksisterende private kapacitet, risikerer vi at centralisere frem for at styrke det nære sundhedsvæsen. Mange lokalpolitikere vil kunne genkende og bakke op om det synspunkt.
Sundhedsrådene skal købe hos både offentlige og private leverandører
Det nære sundhedsvæsen er i dag kendetegnet ved en decentral struktur med mange dygtige, private aktører – alt fra praktiserende læger og speciallæger til fysioterapeuter, psykologer og genoptræningsudbydere. Det bør derfor være er en bunden opgave for sundhedsrådene at udbygge denne struktur og i størst muligt omfang bruge den eksisterende kapacitet frem for at opbygge nye, offentlige driftsorganisationer.
Offentlig-privat samarbejde bør med andre ord være modus operandi for sundhedsrådene. Den eksisterende model med adskillelse af myndighed og drift i praksissektoren fungerer og bør derfor videreføres og udvides. Det sikrer armslængde, kvalitet og effektivitet i driften.
I Dansk Industri anbefaler vi, at sundhedsrådene i praksis kommer til at fungere som bestillere, der via kontrakter køber sundhedsydelser af både offentlige og private leverandører- Herunder sygehuse, kommunale (og tværkommunale) tilbud samt de mange private aktører, der allerede leverer velfungerende sundhedsydelser.
På den måde sikrer vi, at det er borgerne og borgernes behandling, der er i centrum. Og at de får behandling af høj kvalitet og tæt på deres eget hjem.
Sundhedsreformen er en historisk mulighed for at tænke samarbejde frem for centralisering. Men det kræver, at politikerne – lokalt såvel som nationalt – tør inkludere de private kræfter, mens forhandlingerne stadig er i gang. Det er nu, der skal handles.